L’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació, és una iniciativa pionera a Catalunya endegada el setembre del 2000 per iniciativa de cinc Consells de dones del Baix Llobregat (Cornellà, Sant Boi, Esplugues, Sant Feliu, Sant Joan Despí) i Drac Màgic, Cooperativa Promotora de Mitjans Audiovisuals, amb l’objectiu de dinamitzar el debat públic sobre el paper dels mèdia en la superació dels arquetips de gènere. És una entitat que ofereix eines de visió crítica, anàlisi i sensibilització a la ciutadania per fomentar una reflexió crítica davant dels continguts sexistes i discriminatoris. Actualment, l’Observatori ha estès el seu àmbit de gestió territorial més enllà de la comarques del Baix Llobregat i del Barcelonès i ja està integrat per 26 ajuntaments d’altres comarques com el Vallès Occidental, el Garraf o el Baix Camp.

D’entre les seves interessants i dinàmiques iniciatives, m’agradaria destacar una exposició que vaig descobrir l’altre dia: “La representació dels cossos de les dones en els mitjans de comunicació: un cos al servei de la mirada i el plaer masculí”. L’exposició vol servir d’iniciació en la lectura crítica de la representació que fan els mitjans de comunicació del cos femení, desxifrant els missatges ocults que tenen les imatges per tal de posar en evidència els prejudicis adquirits, que contribueixen a que tinguem una percepció condicionada del propi cos. El recorregut que proposem situa les imatges actuals en relació a les del passat, establint paral·lelismes que permeten entendre els orígens i la funció de les formes de representació hegemòniques.

Després de la seva inauguració a l’espai Francesca Bonnemaison de Barcelona, la mostra ha iniciat ara un període d’itinerància pels vint-i-sis municipis que formen part de l’Observatori. A continuació la podeu visionar en aquest enllaç.

Informació relacionada:

Article “El sexisme és la nova normalitat”, de Rosalind Gill (professora d’anàlisi social i cultural al Centre de Cultura, mitjans de comunicació i industries creatives del King’s College de Londres) · Entrevista a R. Gill

 

Anuncios